Masyarakat Bumiputera tidak cekap menguruskan kewangan mereka dan suka berbelanja barangan yang tidak perlu, kata perdana menteri.

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata orang Melayu sepatutnya sedar bahawa hanya melalui perniagaan mereka boleh berkembang maju dan perlu mempunyai disiplin, lapor Focus Malaysia.

“Apa alternatifnya? Setakat yang saya perhatikan, Bumiputera bukan berorientasikan perniagaan, sementara komuniti lain sangat berorientasikan perniagaan,” katanya dalam wawancara akhbar itu.

“Bumiputera masih tidak tahu cara mengendali atau uruskan wang, kerana wang pada mereka adalah sesuatu yang perlu dibelanjakan, bukan untuk melabur.

“Jadi, walaupun mereka meminjam wang untuk modal, sebahagian daripadanya dibelanjakan untuk membeli benda yang tiada kaitan dengan perniagaan.”

Katanya disebabkan itu kuota pegangan 30 peratus Bumiputera dalam syarikat-syarikat tersenarai adalah perlu.

Beliau kini meletakkan harapan kepada golongan muda Bumiputera yang menunjukkan pencapaian dalam bidang itu.

Katanya kerajaan Pakatan Harapan (PH) juga memutuskan untuk tidak melakukan rundingan secara langsung dengan syarikat-syarikat terutamanya milik Melayu.

http://pakdin.my/tag/bumiputera

Join the Conversation

83 Comments

  1. dahulu tunku kata orang melayu tak pandai berniaga,
    sekarang ni atok kata bumiputra tak pandai urus wang,
    cakap lah nak bagi kroni kamu yang bangsa asing tu.

  2. Tak pandai,kau didik la kasi pandai,bukan terus kau buang org melayu…cilaka betul,dulu duduk dengan melayu,melayu bagus,bangsa hebat,dapppp racist,dappppp kamunis,skrg duduk dengan dap,kata depa bagus,depa pandai,adil,melayu pemalas,melayu beban…hanjing laa,patut org2 tua,50,60 tahun marah betul,bila ko naik jadi pemerintah…dulu aq pandang tiggi nan ko,tapi sejak ko campur dengan dapppppp,teros terang aq kata,kau ni keldai,hanjing,hilang terus sejarah dalam otak kami,ape yg kami belaja di sklh dulu….wutoooo laaa

    1. betol..cukup menyesal percaya ngan atok ni dulu..kita dah susah2 nk bela dia dulu,sekarang dia pijak kepala kita pulak.ibarat melepaskan anjing tersepit,dah terlepas kita pulak yang dia gigit.babi sungguh.nyesal ya amat.patot la arwah bapak aku meluat dengan dia ni dulu.sekarang baru aku tau perangai dia mcm mana…

    2. Arie Din Betol tu bro… dah hilang rasa hormat bahkan bertambah meluat dgn setiap statement yg dia keluar……tak abis2 nak kutuk orang melayu…..menyokong puak2 DAPig…..sehingga hak2 orang islam di usik pun boleh berdiam diri….

  3. Baru siang td die menangis cakap x cukup masa… Malam buat hal balik…. Mmg betul la orang cakap die ni bapak rasis malaysia…. Kenyataan yg die buat boleh mengundang ketenteraman awam dalam malaysia ni…

  4. dulu masa jadi pembangkang bukan main lagi menagih simpati rakyat sana sini ke hulu ke hilir melutut depan rakyat supaya orang undi atok tapi bila orang dah undi atok pijak pulak kepala orang ye.dasar tua nyanyok tak sedar diri.memang tak tau berterima kasih.nyesal aku membela atok dulu..

  5. orang2 barat klu dapat perkerja melyu .cukup suka dah hormat .tapi pelik tok det .tak habis2 kutuk org melyu .dari mudah lupa dan berbagai2 lagi .ditanah melyu lah anak2 dan kawan2kaya raya …….dah dekat nak mati ke ……….?

  6. Kalau ada orang muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh membangun, maka sampaikanlah pada dia bahawa firaun boleh membangun mesir menjadi negara maju, penduduknya hidup makmur tetapi fir’aun mendustakan Allah, maka Allah hancurkan kaumnya

    Kalau ada orang Muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh membuat negara kita menjadi moden, maka sampaikanlah pada dia bahawa namrud boleh membangun Messopotamia menjadi negara yang moden, bangunan menjulang ke atas dengan teknologi canggih ketika itu. Hanya namrud mendustakan Allah, maka Allah hancurkan kaumnya.

    Kalau ada orang Muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh menjadikan hidup makmur, maka sampaikanlah pada dia bahwa Bangsa saba’ boleh membangun negerinya menjadi negara yang makmur, bebas rasuah tetapi kaum saba’ mendustakan Agama Allah, maka Allah hancurkan mereka..

    Percayalah orang yang selalu bersama Allah tidak akan pernah kehilangan apapun, tetapi orang yang kehilangan Allah maka ia akan kehilangan segalanya.

    Saya tidak benci dengan orang non muslim atau membiarkan muslim yg korup, tetapi Allah dengan firmanNya melarang saya untuk memilihnya sebagai pemimpin dan teman setia dan mengetepikan ukhuwwah sesama muslim apalagi jika mereka berani mencampuri urusan agama kami.

    Saya tidak ingin berdebat dengan Anda yang mendukung mereka, apalagi jika Anda yang orang islam.

    Bagaimana saya boleh meyakinkan Anda, sedangkan Firman Allah pun Anda abaikan.

    Tanyalah orang-orang soleh.
    Mengapa mereka tidak mahu berhibur?
    Nescaya mereka akan menjawab.
    Bagaimana kami mahu berhibur sedangkan,
    Mati itu di belakang kami.
    Kubur itu di hadapan kami.
    Kiamat itu janjian kami.
    Neraka itu memburu kami.
    Dan perhentian kami ialah Allah.

    افلا تعقلون
    tidakkah kamu berfikir…?

    WASIAT IMAM ASY SYAFI’I

    Imam asy Syafi’i rahimahullah, pernah berwasiat:

    “Nanti di akhir zaman akan banyak Ulama’ yang membingungkan umat, sehingga umat bingung untuk membedakan dan memilih yg mana Ulama’ Warosatul Anbiya’ (pewaris nabi) dan yg mana ulama’ suu’ (jahat) yang menyesatkan umat.”

    Maka Imam Syafi’i rahimahullah pun melanjutkan:

    “Carilah Ulama’ yang paling dibenci oleh orang-orang kafir dan orang munafiq, dan jadikanlah ia sebagai Ulama’ yang membimbingmu, dan jauhilah ulama’ yang dekat dengan orang kafir dan munafiq kerana ia akan menyesatkanmu, menjauhimu dari keredhaan Allah.”

  7. Atok m,,, janganlah cakap macan tak ada akalfikiran,,,melayu muslim lebih bijak dari apa yang di anggap kan,,,atok m,,,cuba lihat sejarah dunia,,antok m kan bijak macan orang melayu muslim jugakan????!!! Ya tok m mengerti dan faham sendiri ya,,,,!!!!

  8. Kerana Melayu yg x pandailah telah berjaya mengumpul kekayaan negara dgn segala aset2 yg cukup bernilai tinggi. Cina yg dikatakan bijak berniaga inilah yg menggunakan segala aset2 ini untok menampong kegagalan mereka mengurus ekonomi negara. Agak2 sampai bila kita dapat bertahan dgn harta peninggalan ini tampa punca pendapatan baru?

  9. Bangsa melayu yg mengekalkan hang sebagai PM sehingga membuka peluang dn ruang utk kau jarah hasil kekayaan negara ini dgn kroni proxy dn anak2 kau..kini kau hina pula…haramjadah…

  10. Cukup-cukuplah hina Melayu , dulu Melayu memerintah Malaysia ok je tapi sejak bukan Melayu yang perintah hancur ekonomi Malaysia.Pelabur asing pun tak percaya dengan pemerintah yang baru ni malu lah. Konon pandai sangatlah , habis harta kerajaan dahulu dijual.

  11. Ini coment atuk kuku besi Ini, ramai orang melayu yg berkebolehan Dan bijak pandai cuma Dia Nak syco je. Ingat orang melayu xtahu halal dn haram. Atuk yang tahu ke… janji pulus masuk OK lah atuk yang. Haram tolak tepi, yg kata orang melayu xtahu urus kewangan apasal.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *